maandag 6 juni 2016

Wat jij vindt? Dat mag je lekker houden!







Er zijn soms van die dagen, dan begint er onderhuids wat bij me te borrelen, dan voel ik mij opstandig worden en lichtelijk gefrustreerd. Vandaag is weer zo’n dag…..
Geborrel in mijn lijf dus... het heeft allemaal te maken met het feit dat het mij zo diep raakt als ik mijn medemens zwaar gebukt zie gaan onder de bekritisering en veroordeling van anderen.

Het lijkt wel de normaalste zaak van de wereld dat wat je “vindt”, er ook gewoon ongezouten uit gegooid wordt. Zo van we trekken onze “klep” open en storten onze rotzooi lekker over een ander heen. Je kan het immers maar kwijt zijn, toch? Wat kan jou het schelen dat je een ander opzadelt met angst, verdriet of een totaal waardeloos gevoel. Als jouw “klep” maar klepperen kan… daar heb je immers toch recht op?!  Vrijheid van meningsuiting roepen ze dan… Ja, ame hela hola! Bij die vrijheid hoort ook de plicht na te denken over wat je zegt en je woorden zorgvuldig te kiezen. Het recht van vrijuit spreken, geeft je niet het recht om vrijuit iemand met je woorden te beschadigen!

Ik zou daarom heel graag, tegen een ieder die graag “kleppert”, willen zeggen:   
‘Wat jij vindt? Dat mag je lekker (voor jezelf) houden!’

Het maakt me aan het borrelen, omdat ik dit zo oneerlijk vind!  En het frustreert me tegelijkertijd ook omdat ik hier zo weinig tegen kan doen.
Ik kan er hooguit een blog overschrijven en daarin een stukje van mezelf leggen, in de hoop dat dat dan een klein beetje zal helpen...


 Zorg er voor dat je jezelf niet gaat zien door de ogen van 
de mensen die jou niet op waarde weten te schatten.
 Weet wat je waard bent, zelfs als zij dat niet weten.

Aan een ieder van jullie die gebukt gaan onder de bekritisering en veroordeling van anderen wil ik heel graag zeggen: 

Je bent zoveel meer waard dan ze je (hebben) laten geloven!!

Het is zo jammer dat we veel sneller geloven dat iets "niet" goed aan ons is, dan wel. Het ontvangen en geloven in een compliment kost mij bijvoorbeeld veel meer moeite dan wanneer iemand iets van kritiek op mij heeft. Op de een of andere manier hechten wij veel meer waarde aan iets negatiefs dan aan iets positiefs, dat is toch eigenlijk bizar?
Het bewijst zich op vele gebieden. Het bedenken van beren op de weg gaat ons bijvoorbeeld vaak makkelijker af dan het benoemen van positieve dingen die zouden kunnen gebeuren. Als we piekeren, piekeren we vaak over negatieve dingen, dingen die nog moeten gebeuren -als ze al gaan gebeuren-. We piekeren nooit over hoe fantastisch iets is of zou kunnen zijn. Gek toch eigenlijk, het kost allebei evenveel energie en we lijken automatisch voor het negatieve te kiezen.
Ik denk dat we hierdoor een deur openhouden en anderen toestaan ons van hun "rotzooi" te voorzien. 

Het wordt tijd om die deur dicht te gaan gooien! Jij kunt gaan bepalen welke "rotzooi" jij nog aan gaat nemen van een ander. Jij bepaalt of je je van binnen nog "vuil" wilt voelen. Je mag vanaf vandaag, vanaf dit moment, vanaf NU klaar zijn met het ontvangen van andermans rotzooi!  Geef die deur een zwieper en gooi hem dicht, sla er een paar planken voor en hang er een bordje op met: 'Pas op! Stinkende rotzooi!'

Het is zo mooi dat we iedere dag nieuwe keuzes kunnen maken, dat we iedere dag, ieder moment opnieuw kunnen beginnen. Jij mag en kan de keuze maken de rommel, die je van anderen hebt gekregen, los te laten. Het bepaalt niet wie of wat jij bent, het is slechts een afspiegeling van wie zij zijn en dat is iets waar jij niet langer mee rondt hoeft te blijven lopen. Je mag gaan beseffen dat je deze mensen en hun uitspraken los mag gaan laten... zij wisten gewoon weg niet beter en dat is hun gebrek. Laat dat vooral niet leiden tot een "gebrek" bij jou! Deze mensen, deze uitspraken, passen niet in jouw toekomst! 

Laat het verleden in het verleden
anders steelt het je toekomst
Leef voor wat morgen je kan brengen
en niet voor wat gister je heeft afgepakt
Elke dag is een geschenk

Jij, JIJ past in jouw toekomst en vanaf vandaag mag je de eerste stappen gaan zetten in de toekomst die jij graag wilt.  Sluit je ogen en fantaseer over jouw toekomst, zie voor ogen wat je heel graag zou willen! We weten vaak heel goed wat we niet willen, maar dan richten we onze energie weer op het negatieve. Probeer om te schakelen en geef al je energie aan wat je wel wilt! Hoe beter je weet wat je wilt, hoe makkelijker het zal worden om keuzes te maken die goed zijn voor jou. Anderen zullen hierdoor veel minder invloed op jou hebben, je zal steeds meer gaan beseffen dat de mening van een ander, slechts een mening is, zoals wij allemaal een eigen mening hebben. Een mening mag er zijn, je kunt hem aanhoren, maar het wil niet zeggen dat je er ook iets mee moet doen. Weet dat je het waard bent om jouw dromen na te jagen en laat je daarin door niemand tegen houden! Besef dat door te kiezen voor jezelf, je respect toont naar jezelf, je jezelf laat voelen dat je het waard bent. Hoe meer respect je aan jezelf toont, hoe meer respect je van de mensen om je heen zult gaan ontvangen. 

Kom voor jezelf op! Laat je niet -door iemand die gewoon niet beter weet- het plezier van het leven ontnemen. Zoek de zonnige kant van het leven en richt je blik daarop. Vul je leven met fijne, vrolijke dingen, geef daar al je energie aan! Laat de schaduwen achter je vallen... laat ze zijn wat ze zijn.... geweest.  Je zult zien dat je leven dan echt positief zal gaan veranderen! 

You Can Do This! 

Irene ♡

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dit blog wordt nog Zoveel Mooier met een reactie van jou! Dank je wel!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...